A harmónia és a diszharmónia üzenete
Az ember szépérzéke szinte
szomjúhozza és természetesen szépnek érzékeli a színharmóniát. Ez leginkább az
ember természeti lény voltából ered, mivel az ember a természet része, amilyen
színösszeállításokat a természetben megszokott mint látványt, ízlése ehhez
igazodóan azt tartja „szépnek”. Ez azonban festői, de még ékszerkészítői
szemmel sem teljesen megcáfolhatatlan. A tizenkilencedik század vége és a
huszadik század eleje a festészetben a formabontással a bevett színharmóniák
elfogadott rendszerén is meglehetősen nagyot ütött, és ez máig érezhető.
Azelőtt képtelenség lett volna fantasztikusnak tartani olyan festményeket és
ékszereket, amiket ma trendinek, ütősnek, nagyon egyedinek, zseniálisnak és
figyelemfelkeltőnek tartunk; én ebben nem a mesterséges világ „támadását”
látom, hanem valami művészi szemmel egészen érthető elégedetlenséget a bevett
sémákkal szemben, és valamiféle lázadó és individuum-központú erőlködést, hogy
a művész az idestova öt-hatezer éves művészi kultúra egészéhez képest, valami
újat tudjon mondani. Talán elbizakodott ez a célkitűzés, s talán kissé rátarti
is; a formabontók közül (mindenféle művészeti ágban jellemzően) nem sok időt
töltöttek a hagyomány tanulásával, ellenben azt tudták, hogy ők tudnak jobbat
mutatni. Ebben a kérdésben általában szeretek egy köztes álláspontra
helyezkedni: ha az ember túlságosan hagyománytisztelő, meglehet, az egész élete
elmegy invenciók nélkül, míg ha túlzottan újító, könnyen képzetlen maradhat. De
azt is elárulhatom Önöknek, az én kedvenceim az újítók közül kerülnek ki; van
Gogh, Cézanne és Csontváry Kosztka Tivadar; utóbbi ráadásul csak második
életeként kezdte a festést, és pont abban amiről beszélünk: az újféle
színharmóniák megalkotásával vált zseniálissá.
Persze, azt is lehet mondani elmúlt korok dicseiről, hogy mikor volt az már, és hogy akkor az volt a „divat”. Nyilvánvaló, hogy minden kort behatárolja a maga tudáskorlátja, de az látványos, hogy egészen a polgári társadalom kritikusai idejéig (Kierkegaard- Feuerbach – Marx- Nietzsche) alapvetően más hozzáállás volt jellemző mindenre (nemcsak a művészetekre), ugyanis a mintakövetés, és a törés és az ezzel való teljes szakítás a 19. század végére megtörtént.
Én magam is úgy gondolom, hogy
a másolás nem művészet, a másolás ipar; ugyanakkor nagyon sokáig jellemző
nagyon nagy művészekre is, a tanulási fázisban. S ha összehasonlítjuk Leonardo
fantáziáit, amikhez semmit se vett alapul, csak a memóriáját és a
képzelőerejét, és ugyanezt megnézzük pl. van Gogh-nál, látható, hogy Leonardo
fantáziából festett alakjai sokkal realistábbak, pontosabbak, valósághűbbek, mint
van Goghéi, de ennek semmi köze a tehetség volumenéhez, ahhoz van köze, hogy mi
a művészet célja? – a valóságnak tulajdon tükörképe és lenyomata lenni, vagy
mutatni valamit, ami hasonlít a valóságra, de a valóságban nem létezik! Ezen az
alapon azt mondom, hogy az emberiség igenis fejlődött a reneszánsz óta, mert
felismerte a tényt, hogy a művészet egy másik világ, és ez a másik világ ehhez
a valósághoz képest felsőbbrendű és előrébb való.
Szóval, senki se rökönyödne meg,
ha a piros pipacsot a zöld mezőben piros és zöld színekkel festem meg, hiszen
ez a természetben is így van; viszont festői szemmel nézve kicsit konzervatív,
különösen, ha nedv- vagy fűzöldet és kadmiumvöröset használok. Ugyanígy, még
egy teljesen harmonizáló színösszeállítás is, egy ékszerben nem kielégítő egy
olyan nő számára, aki fel akar tűnni, és fordítva is: a limezöld és világoskék
színösszeállítást biztos nem fogja választani egy szerény szürke egér típus,
aki el akar bújni a sarokba.
A harmónia egyértelműen szép; de
az újdonság az, hogy a diszharmóniának vagy az ütős, nem hagyományosan
összeillő színkombinációknak is megvan a maga esztétikai üzenetértéke: méghozzá
a különlegesség, az egyediség és a figyelemfelkeltés.
Kép: Leonardo da Vinci; Vincent van Gogh
Megjegyzések
Megjegyzés küldése