Hideg vagy meleg?
A színtanácsadás gondolata
Amerikából származik, éppúgy, mint mindenféle tanácsadásé. Annyi a különbség a
különféle lelki és életvezetési coachingoláshoz képest, hogy ennek alapjában
jóval több a megfoghatóság, az objektivitás, az állandóság és a
tévedhetetlenség. Személyes tapasztalatom szerint egy másik ember, akármennyire
okos vagy képzett, nem tudja és nem is jogosult megmondani, merre menjen tovább
az életed, mert még ha el is meséled az élettörténeted, a mögötte álló
mozgatórugókat – se a karmikust, se a praktikust, se az okokra mutatókat, se a
célokat meghatározókat nem látja és nem is láthatja. Ezeket te magadnak vagy ki
tudod nyomozni és el tudod dönteni, vagy nem. Ellenben azt, hogy egy komplexió
milyen típusú: alapvetően hideg vagy meleg, még a vak is látja, és egy kis
színérzékkel könnyen megállapíthatók a hozzá harmonizáló színek.
Mint tehát azt mondottuk, a
komplexió (komplexiónak nevezem azt a színegyüttest, színskálát, amit az adott
individuum bőrszíne, szemszíne és hajszíne megmutat):
- látványos és megfogható
- objektív és állandó
- fix és idővel nem változik
- épp ezért az ezzel kapcsolatos tanácsadás nem sokat tévedhet.
A komplexiókat a képeknél és
festményeknél már ismeretes színparaméterek szerint is csoportosíthatjuk
(árnyalat, telítettség, kontraszt; Hue, Saturation, Contrast).
Aszerint, hogy az adott színskálán belül mekkorák a kontrasztértékek, a komplexió lehet:
- erősebben kontrasztos (pl. a tél és a nyár típus)
- vagy kiegyenlítettebb (tavasz és ősz)
Aszerint, hogy a komplexiónak
milyen az árnyalata, a komplexió lehet:
- kékesebb (tél és nyár)
- vagy sárgásabb (tavasz és ősz)
És aszerint, hogy milyen a
telítettsége, lehet:
- hideg (tél és nyár)
- vagy meleg (tavasz és ősz).
Azonkívül, a komplexió nemcsak a
tónusértékek, hanem a képeknél a fényerősség és expozíció paraméter szerint is
lehet:
- sötétebb
- vagy világosabb; (ebben az altípusok döntenek alapvetően).
Az altípusok természetesen ezt
árnyalják és variálják; de erről majd később.
A legfontosabb, egyben a
legnehezebb döntés is: hogy a hideg vagy a meleg színek állnak-e nekem jobban,
és ebben elsődlegesen nem a hajszín, nem a szemszín, hanem az arc tónusa dönt.
Ha a bőr inkább sárgásabb, mint
kékesebb; a bézsnek inkább az aranyba hajló tónusa, ebben az esetben a legtöbb
meleg szín harmonizál vele; míg ha a bőr – akár sötétebb, akár világosabb –
inkább kékesen csillan, szürkésebb, tehát telítettség szempontjából inkább a
telítetlen felé hajlik, akkor inkább a hideg árnyalatok állnak jól.
Itt természetesen nem –
kisiskolás módon és pofonegyszerűen – arról volna szó, hogy meleg szín a sárga
és hideg szín a kék. A sárgának (és a kéknek is) számos árnyalata van, amelynek
egyik része hideg, a másik meleg. A sárga: lehet napsárga, nápolyi sárga,
mustársárga, narancsos erős sárga; de lehet citromsárga, krémsárga, halovány
napsárga vagy vanília is; az előbbiek meleg színek, az utóbbiak pedig már –
noha sárgák – mégis hidegek.
Egyrészt fontos, hogy tudjuk,
hogy egyenként mely színek passzolnak, másrészt hogy mely színegyüttesek
passzolnak, harmadrészt, hogy a színegyüttes önmagában is harmonizáljon, és a
mi színtípusunkkal is harmonizáljon. Nem a ruha teszi az embert – ez a mondás
igaz is, meg nem is igaz. Ha a személyiségednek megfelelő színeket választasz,
akkor te fogsz látszani, és nem ruhád: ilyen szempontból „teszi a ruha az
embert”.
Minden színskálának sajátos
hangulata van, összetettségében alapvetően lehet pasztell, lágy vagy élénk,
erőteljes; erős, vagy tompított. Az erős kontrasztok a télnek és a nyártípusnak
jobban állnak, így ők merészebbek lehetnek az erős színek választásában.
Gondoljunk csak némely téli és nyári tájra! – a fagyos vagy olvadó hó a
háttérben, elöl pedig az ághegyen még ott piroslik egypár élénkpiros
csipkebogyó; vagy: vihar a Balatonon, amikor is a szinte fehéressé vált
zöldeskék víz tarajosan hullámzik, felette a sötétkék, poroszkék, sőt,
indigókék viharfelhőkkel. A meleg árnyalatok közül pedig az ősz erőteljesebb
(lehet akár rozsdabarna vagy sötétbarna is), akárcsak az avar színe; a tavasz
pedig sokkal lágyabb, mint a tavaszi virágok színei.
Ha a színekkel foglalkozunk,
alapvetően mindig a természetből indulunk ki. A megálmodott tájak sem esnek
távol a természettől, legfeljebb csak a kontrasztok vannak felerősítve. Az
abszolút extrém színtársítások is kifejeznek valamit, mégis, ezek inkább a
mesterségesség felé hajlanak. Ha az ékszereket is, a sminket és a
ruhakollekciókat is egy festő szemével nézzük, szinte nem is színeket látunk,
hanem tájakat, életképeket vagy csendéleteket, mert a színkombinációk előhívják
az életből vett beállításokat és a természet tájait és szépségét.
Nem egyértelmű, hogy a meleg
típusú ember csakis meleg színeket, a hideg típusú pedig csakis hideg
árnyalatokat hordhat. Az a kérdés, milyen a választott színegyüttes összhatása;
tulajdonképpen az, hogy milyen asszociációk merülnek fel vele kapcsolatban.
Itt van például ez a festményem
erről a napraforgóról. Ezek a színek az erős kontrasztok miatt leginkább télies
színek, a színösszetétel pedig egy „sötét tél” típusra mutat leginkább. Ez azt
jelenti, hogy ha ez a festmény ékszer volna, vagy ruha, azoknak a nőknek állna
jól, akik a sötét tél típusába tartoznak: azaz, a tél típusba, ősz hatással;
hajuk sötétbarna, feketésbarna vagy fekete; a szemük szintén sötét:
mogyoróbarna, sötétbarna vagy fekete; a bőrük pedig olívásba hajló bézs. Tehát
ebben a színösszeállításban van meleg szín is, jócskán, még a napsárga is
belekerült, mégis a színszinergia inkább egy dramatikus és hideg színvilágú összeállításra
hasonlít.
Forrás:
Christel Buscher: Színkalauz
Festmény:
Leonora Fiatal
Megjegyzések
Megjegyzés küldése