Az ember a természet műalkotása
„A létet nem bezárni érdemes, hanem kinyitni.” (Hamvas Béla)
A 4 alap színtípust a 4 évszakhoz
igazították, azon analógia nyomán, amit a színkomplexió benyomása és az
évszakokhoz rendszerint társított (színasszociáció) képvisel, ez alapján
tavasz, nyár, ősz és tél alapszíntípusokról beszélünk. A divatszínelmélet azon
alapszik, hogy az ember veleszületett természetes hajszíne, bőrszíne és
szemszíne egy azonos színskálán helyezkedik el, ezért kell óvatosan bánni az
alapozókkal, a hajfestékekkel és a szemszínt megváltoztató kontaktlencsékkel,
hiszen a rossz színválasztás torzíthatja a megjelenést és a személyiséget.
Gyermekkorunkban még szeretjük és
szívesen hordjuk magunkon az olyan élénk színeket, mint a vérvörös, a cölinkék
és a citromsárga, valamint a különféle neon színek; a legtöbb színtípusnak
azonban a tiszta, élénk színek már nem állnak jól; - és ezekkel nem árt csínján
bánni: a csupa vérvörös ijesztő, de a halványszürkével egy kevés már tökéletes;
a kék, a zöld és a sárga különféle rikító színei önmagukban véve, pláne
kombinálva túlzásnak és infantilisnek hatnak. Korral az ember inkább tendál a
pasztell árnyalatok felé; neon- vagy fűzöld helyett inkább választja a tompább
olajzöldet; a párizsi-, cölin- és ultramarinkék helyett inkább a szürkéskéket
vagy tompább olajkéket; a citromsárgáról és az élénk narancsról már nem is
beszélve, ami nagy mennyiségben kevés színtípusnak áll jól. Mindezzel nem azt
akarom mondani, hogy ha az ember idősebb lesz, ne is vegyen fel soha
rózsaszínt, de a tiszta, keveretlen, erős színek az idősebbek korához szerintem
nem illenek, legalábbis a színeket úgy kell összeválogatni, hogy ezekből a lehető
legkevesebb legyen a felvett ruhadarabok között, vagy a sminkben. Kivételt
képez, ha az ember kivételes alkalomra megy, vagy kivételesen jól akarja magát
érezni; nyilván másképp, más színekben öltözködünk egy interjúra, mint a
strandra.
Az ember a természet műalkotása;
- a bőrszín, a hajszín és a szemszín közelítőleg azonos színskálán helyezkednek
el, tehát magában a személyiségben van egyfajta harmónia, amit nem ajánlatos
erőltetve megzavarni. Ha például valaki rikító vörösre vagy pinkre festi a
haját, az azt fogja eredményezni, hogy kibillen az egyensúly, és az arcának a
többi része már nem lesz olyan hangsúlyos; lehet, szép és érdekes színű a szeme
is, de ez jellegtelenné válik a túlhangsúlyozott hajszín miatt. Érdemes
megfontolni, hogy ebben a kevesebb több, és ha feltétlenül a hajunk színével
akarunk feltűnni, egypár tincs élénkre festése hatásosabb, mint a teljes
hajkorona színbeli eltorzítása.
De kisebb hibák is tudnak olyan
összhatást kelteni, ami kellemetlen. Egy sárgás-sápadt arcbőrhöz kékeslilás
rúzst használni; egy narancsszínű blúzt felvenni egy hűvös arcszínű, színtónusú
embernek, ami nem kiemel, hanem tompít és beteges kinézetet produkál. Az ember
sokszor szívből és ösztönösen érzi ezeket, de mivel saját magunkról nagyon
nehéz objektív képet alkotni, amit szeretnénk az nem mindig azonos a
valósággal.
Az embernek van egy belső tükre,
ami nagyon fontos, hogy van, mert ez gondoskodik az erkölcsi érzékről, a tapintatosságról,
a kedvességről, stb.; de nem sok köze van ahhoz, amit a külső tükör mutat, sőt,
mondhatni, a túl jó szívű ember túlaggodalmassá és az élet egyes durvaságaitól
stresszeltté is válhat, ami nem tesz jót az egészségének, és amin ez legelőször
meglátszik, az arca és az arcbőre. Köztudomású, hogy ép testben ép lélek, ezért
a külsőre külön gondot kell fordítani; „belülről” ezt nem lehet megoldani. Noha
szokták mondani, hogy a szépség belülről fakad, de az én véleményem szerint,
ugyanígy a csúnyaság is, arról nem is szólva, hogy az ápoltságnak nincs sok
köze a jó szívedhez.
Nos, a mai nők rendkívül le
vannak terhelve, és emellett számos lelki probléma is érheti azt a nőt is, aki
szingli maradt és nincsen társa, hogy biztassa. Mert a legtöbb nőnek csak
biztatás kell, és hogy egy férfi szemében szépnek látszódjanak, és akkor
valóban, objektíve is megszépülnek. A minden határon túl szerelmes nő inkább a
zaklatottság állapotát éri idővel el; de a nő, akit szeretnek, kivirul. Ezért
mindig a férfi szeresse jobban a nőt és vágyjék jobban a nőre, mint a nő őrá.
A másik szempont a fejetlen és
sznob példakövetés. A divatosság és a divattrendik követése gyakran jelenti
azt, hogy látjuk, hogy a modellen milyen jól áll egy ruha, és azt képzeljük,
hogy rajtunk is jól áll majd. Kedvenc színésznőnk kékeslilára festette a haját,
és úgy érezzük, ezt nekünk is ki kell próbálnunk, hátha jobban fogunk rá
hasonlítani. Szerintem nem divatosnak kell lenni, hanem az anyagiakhoz mérten
igényesnek, és meg kell ismernünk magunkat, a színtípusunkat, objektíve, ami a
legtöbbször egybevág a vérmérsékletünkkel és a személyiségünkkel is, s így a
külső ismerete által bensőleg is teljesebbek lehetünk. Egyes színek elmennek,
egyes színek fantasztikusan kiemelik a tulajdonságainkat, a komplexitásunkat, a
lelkünket, az egyéniségünket, más színek pedig nem ajánlatosak; de mindennek
semmi köze az éppen aktuális divathoz.
Ezért van az, hogy az, hogy
melyik szín tetszik és melyik áll valóban jól csak jó önismerettel és bizonyos
kor után esik egybe. Az életünk során az ízlésünk, a véleményünk sokat
változhat, viszont a színtípusunk életünk végéig állandó: még a hajunk őszülése
is alkalmazkodik a saját színskálánkhoz.
Vannak színek, amik
tulajdonképpen nem színek, a fekete és a fehér, amelyek ruházatban külön
üzenetjelleget hordoznak, és sokan ezért viselik őket hatványozottan és nagyon
sokszor. A fekete nem minden nőnek áll maximálisan jól, sőt, a nők 90%-át csak
öregíti és szomorúnak láttatja, mégis vannak, kik tini koruk óta betegesen
ragaszkodnak hozzá: fekete top, fekete miniszoknya, fekete bakancs, még a
hajban is fekete pánt vagy csat, minden fekete, mert a fekete ezt a jelentést
hordozza: „ne bántsatok, én más vagyok!” Épp ezért lett a gyászolás színe is. A
fehér, ezzel épp ellenkezőleg, a fény, az univerzum és a világosság mindenségét
foglalja egybe, de szinte bizonyosak lehetünk benne, hogy aki sokszor csak
fehérben jár, valami messianisztikus tudati megszállottsággal hisz a saját
jóságában és látensen önjelöli magát valamiféle istenszerepre. A fehér és
fekete együtt a legnagyobb ellentmondásosságot hordozza, de mivel, mint a
nullával és a végtelennel a matematikában, amelyekkel teljesértékű műveletek
nem hajthatók ugyanúgy végre, mint a többi számmal, határozott különcködést
jelent (de nem biztos, hogy indokolatlan különbség-tudatot), ha valaki mindig
fehérben és feketében jár.
Sokszor rossz színekkel erőltetve vidámítunk, kompenzálunk. De ez nem az igazi. Ha valaki borzasztóan bánatos, nem egy rikító sárga pólót kell felvegyen, mert ettől még nem fog megváltozni a hangulata. És persze, szürke hangulat – szürke ruházat. Hogy is volna az embernek kedve jól kinézni, ha rosszul érzi magát? Ténykérdés, hogy csak akkor tudunk elkezdeni magunk körül takarítani és a külsőnkre is jobban odafigyelni, ha belül már rend, stabilitás és biztosság van.
Azt hiszem, abban egyetértünk, hogy minden baj forrása a belső tépelődés és háború; és a legfontosabb érték az ember belső lelki nyugalma, ez kívül erőssé, határozottá, biztossá teszi. Sokszor megfigyeltem: a közösségben mindig kedves, mosolygós embereknek rendkívül rendezett a háttere, a családi élete. Eredményesebben vívjuk meg a csatáinkat az életben, ha a háttér támogat és a lelkünknek nem kell folyton háborognia, sértéseket vagy bántásokat elviselnie, ráadásul pont azoktól, akikkel együtt él. Ezért mindig jobb fogódzó kifelé fordulni, a tényeket jól megfigyelni és objektívnak maradni, mintha egy rossz karmikus leosztás vagy pechszéria során még jobban begubódzik, visszavonul, és teljesen bezárkózik az ember.
Az öröm forrása az életben kívül van; vagy helyesebben mondván a külső
apró szépségeket észrevenni képes ember gyorsabban gyógyul a bajából is, míg
abszolút begyűrűzhet és a mélybe ránthat egy érzelmi válság során egy erőltetett
mentális spekuláció, lélekvájkálás, a bajok okának keresése ill. a teljes
befelé fordulás.
Forrás: Christel Buscher: Színkalauz
Festmény: Michelangelo Buonarroti
Megjegyzések
Megjegyzés küldése